Boka rum

 Rum och Boende

1. Vilka typer av boende finns det på Kvikkjokk Fjällstation?

Det finns enkelrum, två-, tre- och fyr-, och fembäddsrum. Alla rum har vandrarhemsstandard med handfat på rummen och dusch, toalett i korridoren. I vissa rum finns även en bäddsoffa om en extra person vill följa med. Flerbäddsrummen har fyra eller fem bäddar. Dessa finns för dam-, herr- och mixat.


2. Vad har jag för fördelar som medlem i STF?

Det innebär 100 kr rabatt per natt på boende. Reser ni med barn gäller erbjudandet "fria barn i fjällen" under sportlov och påsk då ett barn per vuxen följer med gratis.

 

3. Vilka tider är det incheckning och utcheckning?

Incheckning är tidigast kl 12:00 och utcheckning är senast kl 10:00.

 

4. Om man kommer efter receptionen har stängt, hur får man då nyckeln?

Meddela gärna oss om ni kommer sent. Vi lägger då ut nyckeln i ett kuvert med ditt namn på vid receptionen. 

 

5. Finns det täcke och kudde på rummen?

Det finns täcken och kuddar på alla rum. Det du behöver ta med är sovlakan eller sovsäck. Du kan även hyra linneset om du inte vill ta med eget.


6. Måste jag förboka rum?

Om du vill vara säker på att få den rumstyp eller pris du önskar så ska du boka i förväg. Alla som kommer in får dock alltid tak över huvudet, men att komma obokad kan innebära att du kan bli tilldelad det dyraste boendet om det är det enda som finns ledigt.


7. Måste jag dela rum? 

Det beror på vad för typ av rum som bokats. Bädd innebär att dela med andra gäster. Vill du vara säker på att få eget rum rekommenderar vi att du bokar i förväg.


8. Finns det torkrum? 

Ja, det finns torkrum i båda byggnaderna.


Reception, butik och uthyrning

1. Vilka tider har receptionen och butiken öppet?  

Receptionen och butikens öppettider kan variera. För exakta öppettider ring receptionen på 0971-210 22. 

 

2. Vilket utbud har butiken?   

I butiken finns ett blandat utbud av mat; både färskvaror och torrvaror, samt en del friluftsprylar. Du kan hitta mycket som du behöver för fjällturen. Vi har bl a kartor, myggmedel, mygghattar samt gas, spritbränsle och bensin till utekök.  


3. Vad finns att hyra i er uthyrning?

Det finns snöskor, skogsskidor och stavar, fältkök, liggunderlag, lättare sovsäckar för användning i stugor m m. Vårt utbud av uthyrningsartiklar är under uppbyggnad. Vi har för tillfället inga skidpulkor till uthyrning. Kontakta oss gärna för att höra vad som finns, tel. 0971-210 22, info@kvikkjokkfjallstation.se


Mat & Dryck

1. Vad finns det på frukostbuffén?

Vår frukostbuffé innehåller en mängd goda saker såsom fil, yoghurt, gröt, olika flingor, hembakat bröd med massor av pålägg, ägg, juice, kaffe och te.


2. Vad ingår i lunchpaketet?

Du gör dina egna smörgåsar och får en frukt, en påse med en russin- och nötblandning, en chokladbit och en bulle. Du väljer mellan olika soppor, kaffe, te och chokladpulver om du har en termos med dig. Lämna gärna in termosen kvällen innan så ser vi till att den är fylld med varmt vatten på morgonen innan du ger dig ut på tur. 


3. Finns det lunchservering?

Under högsäsong serveras lunch, husets hamburgare och lättare rätter mellan kl 12:00-16:00. Under lågsäsong kan lunch förbokas, senast dagen innan ankomst.


4. Finns det middagsservering?

Varje kväll under högsäsong serveras en trerätters middag. Det går även att välja rätter från vår à la carte. Specialkost är inget problem, säg gärna till i förväg. Under lågsäsong serveras à la carte rätter.

 

5. Ska måltiderna förbokas?

Frukost förbokas. Gärna middagen också, men det är inget krav. Lite större sällskap bör förboka för bästa service garanterad plats.

 

6. Kan jag laga egen mat?

Vi har ett välutrustat självhushållskök huvudbyggnaden där det går bra att laga mat. Här finns även kylskåp och frys där du kan förvara dina matvaror under vistelsen. Märk livsmedlen med ditt rumsnummer samt avresedatum.   


7. Jag har allergi och vill äta i restaurangen. Vilka möjligheter finns?

Alternativ finns, förutom för spår- och luftallergier.

 

8. Jag är vegetarian/vegan, kan jag äta i restaurangen?

Vi har både vegetariska och veganska alternativ.

  


Transport

1. Hur ska jag boka min biljett till Kvikkjokk? 

För resa med tåg och buss är det absolut bäst att boka en tågplusbiljett, dvs att boka även bussresan genom tågbolaget. Då ansvarar tågbolaget för missade förbindelser mellan tåg och buss när tåget är förseningat.

 

2. När går bussen till/från Kvikkjokk?

Buss 94 går under högsäsong dagligen mellan Kvikkjokk och tågstationen i Murjek, via Jokkmokk. Under vintern och lågsäsong går buss 47 en gång om dagen mån – fre. För mer information gå in på www.ltnbd.se eller ring trafikupplysningen tel. 0771-100 110.

 

3. Hur passar tåg och flyg för resa/från Kvikkjokk?

Det beror på när året resan görs. Under högsäsong är busstrafiken anpassad till tågtrafiken. För information om busslinjerna mellan flygplatser och Kvikkjokk: gå in på www.ltnbd.se eller ring trafikupplysningen tel. 0771-100 110.

De närmaste flygplatserna är:

Gällivare 20 mil. http://www.gellivare.se/Projekt/Lapland-Airport/. Flygbolag NextJet, www.nextjet.se

Luleå 29 mil. http://www.swedavia.se/lulea/. Flybolag SAS, www.sas.se och Norwegian, www.norwegian.com

Arvidsjaur 27 mil. http://www.ajr.nu/. Flygbolag NextJet, www.nextjet.se

För taxi mellan Kvikkjokk – Jokkmokk, 12 mil, kontakta Jokkmokks Taxi, http://jokkmokkstaxi.se tel. 0971-55120

För tågresa, kontakta SJ, www.sj.se tel 0771-75 75 75


4. När går båten till och från Padjelantaleden, Kungsleden söderut och Vallevare? 

Avgångs- och ankomsttider varierar under låg- och högsäsong. Det går att boka transport även utanför säsong. Kontakta båtföraren Björn Sarstad på mobil 070-2053193 eller 073-8006232 eller gå in på www.battrafikikvikkjokk.se

 

5. Hur långt är det till båtbryggan från fjällstationen?

Det är ca 200 meter.

 

6. Går det att få biltransport till/från helikopterflygplatsen?

Ja vi kör våra gäster om transport önskas. Bokas i förväg.

 

7. Vem ska kontaktas för att boka helikoptertransport i området?

Kontakta Fiskflyg tel. 072-512 77 70, www.fiskflyg.se.

 

8. Går det att boka snöskotertransport?

Skoterskjuts kan beställas av Björn Sarstad, mobil 070-2053193 eller 073-8006232 eller gå in på www.battrafikikvikkjokk.se

 

9. Hur långt är det mellan busshållplatsen och Fjällstationen?

Det är ca 150 meter. Busshållplatsen ligger längs Kvikkjokks huvudväg, vid kyrkan mitt i byn.


Övrig Service

1. Kan man ta med sig hunden till fjällstationen? 

Det går bra att ta med hunden. Vi rekommenderar att du förbokar ditt boende om du har med dig hund, eftersom det är ett begränsat antal rum som är hundtillåtna.

 

2. Får man ha hunden i allmänna utrymmen?

Nej, man får inte ta med hunden in på stationen av hänsyn till allergiker. 

 

3. Har ni Internet?

Vi har gratis Wi-Fi för våra gäster i allmänna utrymmen i huvudbyggnaden. Det finns även en gästdator att låna.

 

4. Var finns bilparkering?

Den allmänna vägen, byns huvudväg och som går genom byn slutar vid parkeringen. Mellan parkeringen och Kvikkjokk Fjällstation finns en gångstig som är ca 60 meter lång.

 

5. Har ni någon husvagnscamping?

Nej. För frågor om husvagnsparkeringen i Kvikkjokk, kontakta Jokkmokks kommun, tel. 0971-17000

 

6. Kan man skicka paket till Kvikkjokk Fjällstation för senare hämtning?

Ja, det går bra att skicka paket. Märk det med namn och när du beräknar att hämta det. Beroende på mängd, tid om du är gäst eller inte, tar vi en mindre avgift för godshantering. Bussgods är att föredra istället för postpaket.


Fjället

1. Säljer ni kartor över området?

Ja, vi säljer både Lantmäteriets- och Calypsos tyvekfjällkartor. Vi har kartor för hela området.

 

2. Har mobilen täckning?

Endast Telias nät har full täckning i Kvikkjokk. Räkna inte med att du kan ringa var du än befinner dig, i fjällvärlden saknas till största del täckning, satellittelefoner undantaget.

Nödtelefoner finns i alla stugor men får alltså endast användas vid nödfall.

 

3. Vilka öppettider har fjällstugorna?

Det är olika för varje stuga och område. För STF-stugorna, gå in på www.svenskaturistforeningen.se och för stugorna i Padjelanta nationalpark: www.padjelanta.com

 

4.  Kan man förboka bäddar i fjällstugorna?

Fjällstugorna kan inte bokas i förväg. Men alla som kommer dit får tak över huvudet, oavsett om det är fullt!

 

5.  Hur är vädret?  

Vädret växlar snabbt på fjället, ena stunden kan det vara sol för att nästa stund vara regn eller full snöstorm.. För en mer utförlig väderprognos se www.smhi.se. Men det är sällan de längre prognoserna stämmer. Packa ryggsäcken för alla slags väder.

 

6.  När är det låg- och högvatten i fjällen?

Det går inte att svara på. Till största del styrs vattenmängd av regnmängd. Regn kan ge höga vattenflöden även i september. Snösmältningen på fjället ger mycket vatten vid värme och/eller regn. Ett tips vid vadning är att om det inte regnar är det som regel lägre vattennivåer i bäckarna på morgonen eftersom snösmältningen minskar under nätterna.

 

7.  När är myggsäsongen?

Mygg livnär sig på blomnektar och finns därför mellan midsommar fram till mitten av augusti. Hur många varierar mycket från år till år, mellan olika dagar och olika lokala platser. Men kalfjället brukar vara ett rätt myggfritt område.

 

8.  Säljer ni fiskekort och var kan man fiska?

Det finns flera fiskevatten i Kvikkjokkområdet. Vi säljer fiskekort. För mer information om fiske, se www.lansstyrelsen.se/norrbotten, eller ring Länsstyrelsen i Norrbottens län tel. 0920- 960 00.

 

9.  Säljer ni logibiljetter till stugorna i Padjelanta nationalpark?

Ja, eftersom stugorna i Padjelanta nationalpark inte kan ta kortbetalningar, kan man välja att lösa logibiljetter hos bl a Kvikkjokk Fjällstation. För mer information gå in på www.padjelanta.com



Storvägen 19, 962 02, Kvikkjokk, info@kvikkjokkfjallstation.se, tel: +46 (0)971 210 22